|
|
Proč nedávat kotě z domu před 13. týdnem jeho života
Chovatelský řád závazný pro všechny chovatele sdružené v Českém svazu chovatelů koček mimo jiné nařizuje, že kotě smí být odebráno od matky nejdříve ve 13 týdnech svého života. Ačkoliv je k tomuto nařízení spousta dobrých důvodů, pro spoustu lidí je to velké překvapení. Aby ne, když v inzertních novinách běžně najdete nabídky koťat ani ne dvouměsíčních...
Lidé často poukazují na odběr štěňat v sedmi týdnech a diví se, proč kotě má odcházet až takto "dlouho". Rozdíl je v tom, že štěňatům vštěpuje základy chování a čistotnosti nový majitel, ale koťatům všechny potřebné návyky předává matka. Učí je čistotě, což nový majitel velmi ocení. Při odběru malinkého kotěte se však lidé často podivují jeho nečistotnosti a nešikovnosti. Také kočičí lovecké hry, které koťata hrají se sourozenci a nám, lidem,
připadají někdy až surové, se v případě předčasného odběru kotěte od matky soustředí na člověka. Nový a hlavně notně
poškrábaný majitel se opět diví, proč je kotě tak surové. Potenciální
majitelé také často argumentují tím, že si malinké kotě lépe zvykne. Opak je pravdou - zdravé a sebevědomé kotě se bez problémů přizpůsobí i ve věku několika měsíců. A hlavně bez zdravotní újmy.
Maličká barmička má hezké "dětství" zaručené...
Dalším úskalím je očkování. Je to zátěž pro kotě ve dvanácti týdnech, natož pro šestitýdenního drobečka. Kotě přijímá v mateřském mléce všechny potřebné protilátky, a proto jej není potřeba očkovat před odstavením, které se děje kolem 12tého týdne. Při předčasném odběru také hrozí riziko průjmů. Většinou tato malá koťátka nejsou ani odčervena. Nový majitel je potom nucen vydávat velké částky za veterinární služby a léčení. Prostě stejně jako u miminek i u koťat je vhodné, aby byla co nejdéle kojena. Kojení a pobyt s matkou a sourozenci prospívá také psychickému stavu kočičího miminka.
Každý zájemce o kotě by si měl položit otázku, co vlastně chce. Pokud chce společníka, zdravého a vyrovnaného, měl by si počkat nejméně do třinácti týdnů věku kotěte. Pokud je mu nabízeno kotě mladší, měl by si
uvědomit, co vede chovatele k tomu, aby hazardoval se zdravím a pohodou
zvířátka. Je to samozřejmě ekonomická stránka. Po šestém týdnu je již potřeba kotě přikrmovat, což při cenách opravdu kvalitních krmiv není levná záležitost. Chovatel, kterému záleží na zdraví jeho odchovů, nešetří a rád tyto částky vydá. A věřte, že to nejsou částky malé.
... ale i "obyčejná" koťata si zaslouží slušné zacházení
A co vzkázat lidem, kteří odstavují koťata ve čtyřech týdnech? Nevím. Myslím, že jsou tak sobečtí, hloupí, ziskuchtiví či lakomí, že apelovat na jejich rozum a cit je zbytečné. A co vzkázat případným majitelům? Jenom spokojené, zdravé kotě = spokojený páníček.
Jana Babická je majitelkou chovatelské stanice barmských a siamských koček Bluetouch*CZ.
přidat do oblíbených | poslat e-mailem | vytisknout | sdílet | |
přidej komentář
| vypiš komentáře
Komentáře:
Andrea (2004-04-30 09:51:27, ) Odpovědět
Souhlasím. A myslím, že to platí i u pejsků. Když se dostanou k majiteli příliš brzy, aniž by si prožili své dětství, bývají často asociální vůči jiným psům a perou se.
naprostý souhlas (2004-04-30 11:50:17, Eva B.) Odpovědět
pejsánka jsme si vzali od chovatelky téměř ve čtyřech měsících a nic to na jeho slunečné povaze nezměnilo... do té doby jsme ho chodili navštěvovat a hrát si atd. kamarádka prodávala koťata půlroční i starší, až si je našel ten pravý a jediný páníček a podle zpráv z nových rodin to byla stejná láska a nadšení jako u 13-ti týdenních mimi :-)
celkem nechápu, proč chtít úplně malinké kotě... je s ním tolik práce, chybí mu máma, nemá zafixované návyky...když jsem je viděla vyrůstat a piplat / viz výše/, opravdu nechápu tu lidskou pošetilost, cpát se do něčeho, co by zvládla máma kočka + chovatel :-)
Návyky (2004-05-01 19:47:20, Helena) Odpovědět
Návyky koťat odchovaných matkou a chovatelem nemohu posoudit, protože obě kočky, které máme jsou nalezenci, ale Simona jsme našli jako staršího asi půlročního a evidentně se ztratil někomu, byl zvyklý na byt, na záchůdek (to my jsme byli ti, co nevěděli, co po nás Simon chce, protože jsme do té doby měli jen psy). Maju našel Simon na dvorku jako kotě vypadené nebo vyhozené z pelíšku, byla slepá a podle doby, po kterou jsme slýchali podivné pískání, jsme odhadli, že je asi 10dní stará. Nebýt naší fenky, která převzala dohled nad Majou, zahřívala ji a postrkovala ji jazykem a čumákem zaměstnala péče o Maju jednoho člověka na plný úvazek. Už bych vždy, pokud bych se do této situace opět dostala, hledala někoho s kočkou, protože druhé kotě s hnízda, které dcera odnesla ke své spolužačce bylo vychováno bez problémů jejich smečkou 5 koček, které se střídaly a všechno kotě naučily (samozřejmě dřív, než my).
malá koťátka (2004-05-03 07:49:06, Dagmar) Odpovědět
Myslím si, že zadávání velmi malých koťátek má dva důvody. Množitelé (nikoliv chovatelé)se bojí, že se jim zůstanou a tak je z domu dávají co nejdříve, aby se případný zájemce náhodou nerozmyslel. A proč si zájemci (ti bez zkušeností) přejí co nejmenší kotě?! "vždyť je tak rotomilé!!!" Ani jedna strana si však neuvědomuje jak je to i pro koťátko (nejen zdravotně) psychicky náročná situace!Viděla jsem ten rozdíl na chalupě. Potulná kočička u nás povila tři koťátka. Mamina si jich řádně hleděla a kdykoliv nastala nějaká složitá situace koťata běžela za matkou. Naši sousedi si však od někud přivezli dvě koťátka (místo aby se ujali těch zde naropzených). Hned je vypustili ven a ty se nám s "pláčem" bezcílně potulovala po zahradě.Bohužel je sousedé nechávali i v noci venku a tak se jedno velmi brzy ztratilo (nahradilo se jiným, které se také brzo ztratilo)a druhé onemocnělo!Ta s maminou jen kvetla a podařilo se nám jim ve 4 měsících najít domov.
Díky... (2004-05-04 00:48:48, Martina) Odpovědět
... za článek, se kterým zcela souhlasím. Když jsme hledali nové rodiny pro našich šest koťátek, všichni se divili, proč je chceme dávat, až když už nebudou "tak roztomiloučká". Naštěstí nás podpořil i náš pan veterinář, a tak jsme snáze odolávali snahám "ukecat" nás k dřívějšímu předání. Taky jsem si představila, jaké by to bylo, kdyby nám někdo sebral našeho v té době půlročního Matýska - jak by přežil bez mámy a já bez něj? Nakonec byli všichni noví majitelé soudní a pochopili, že počkat si ještě měsíc na zdravé a sebevědomé koťátko je lepší, než mít doma sice roztomile neohrabané, ale vyděšené a slabé mimi. O jeho hravost rozhodně nepřišli, zato si ušetřili starosti s učením na píseček i základních společenských pravidel!
Byla jsem (2004-05-04 08:57:24, Ivana) Odpovědět
na výstavě v Lucerně. U jedné klece stál mladý pár, a stěžovali si, že tam není žádné úplně malinké, tak osmitýdenní kotě. Když jsem jim řekla, že tak malé kotě je moc malé, že je vhodnější až asi tříměsíční, koukla se na mne ona, jako na špinavý hadr, a on mi řekl "co to tu vykládáte, my jsme měli sedmitýdenní, a bylo akorát", a byla jsem namydlená, oni to přece vědí líp..
malé kotě (2004-05-04 09:33:26, Dagmar) Odpovědět
Vím, že jste byla asi konsternovaná jejich sebevědomím, ale já bych se jich zeptala, kde je to "akorát" kotě. U nich se jistě nedožilo nijakého stáří!Stejně mně fascinovalka "moudrost" kamarádky mé dcery, když se podivovala, že dcera si klidně pořídila starší kočičku! Tvrdila (ve svých 23 letech, že ona by si pořidila kotě a to by pak vyměňovala, aby měla stále kotě!!
kotě (2004-05-04 11:18:53, Eva B.) Odpovědět
Dagmar, toto moudro jsem slyšela též, ale od 15ti leté dívenky....to jeden nevěděl, jestli se má smát nebo plakat nad takovou pošetilostí :-)
v Lucerně jsme udávali taky kočičku páru, který si přišel pro kotě " malé aby si na nás zvyklo" takže jsme rozpovídali, poučili, uklidnili... odešli s ročním kocourkem :-)
Malé kotě (2004-05-04 13:11:31, Dagmar) Odpovědět
patnácka má na takový názor ještě nárok! Já doufám, že z toho vyroste i ta dcery kámošky.Ty mladé lidi docela chápu, že chtěli malé kotě. Je fakt, že si určitě líp zvykne, ale dá daleko více práce! U té starší je to někdy se zvykáním složitější, ale je to trochu i taková výzva!
koťátka (2004-05-04 13:57:12, Eva B.) Odpovědět
jsou roztomilá, ale se staršími kočkami je permanentní kabaret :-)) ta milá svéráznost, ten výraz důležitosti se dá získat jen věkem :-)))
Presne tak :-) (2004-05-04 14:13:37, Sylvia) Odpovědět
Maciatka su vsetky rovnake, dospele macky su vdaka svojim rozdielnym povaham a "nazorom na svet" ovela zaujimavejsie. :-)
malinké koťátko (2009-11-04 21:44:09, Viera) Odpovědět
Asi to opravdu není "pravé ořechové" brát malinká koťata od kočky. Já dostala kocourka, kterému mohlo být dle fotoseriálu maximálně 5 týdnů, což ještě přeháním. Naštěstí jsem měla z dřívějška už zkušenosti s malinkými koťaty-první kočičku jsme dostali asi 9-denní, viděla jen na jedno oko, dostala dse k nám ze skladu prodejny, kde se okotila toulavá číča a prodavačky dostaly za úkol koťata zlikvidovat, tj. utopit- z hygienických důvodů. Holkám to bylo líto a vyřešily to tak, že je rozdaly dětem. Děti s nimi byly vyhozeny a jedna z čičin měla štěstí, že skončila u nás. Odkojily jsme ji se sestrou na sunaru a místo mámy měla kus kožešiny na lahvičce s teplou vodou, kterou jsme ji co 2 hodiny měnily. Prošla si různými virózami, vylízala se dokonce i zu velice těžké zažívací poruchy (bylo to v roce 1982 a nebylo ještě žádné speciální mléko, ani výživa pro koťata. Kocour byl na tom o poznání lépe, dostával whiskas pro koťata a mléko namíchané z kondenzovaného neslazeného a z vajíčka. Neuměl ještě pořádně pít z misky a olizoval nám kapky z prstu, sám od sebe se misky ani nedotknul. Zato mi dodnes s vervou ocucává všechny chlupaté a polartecové svetry, až jsou úplně promáčené. Kočka se přitoulala o něco starší (asi 3 měsíce) a ta to nedělá. Pokud jde o starší koťata, měli jsme kocoura, kterého jsme odchytili u silnice ve věku asi 6 měsíců a dodnes vzpomínáme na Erlana von Bludov v Bludově se nám přitoulal k autu. Byl to Pan Kocour, který z vděčnosti, že jsme se ho ujali, poslouchal na slovo.
(bez názvu) (2004-07-29 13:06:21, Andy) Odpovědět
Ja som si ako hrozny laik priniesla domov 6tyzdnove maciatko macky domacej. A nemala som s nou ziadny problem. Zachod, napriek tomu, ze predtym ziadny nevidela, pretoze byvala s rodicmi a surodencami vonku, nasla ihned a s jedenim tiez nie je problem. Na nas a nasho foxika si zvykla behom 1 dna. Ani na rodinu uz nevolala. Asi sme mali stastie. Dokonca robi nasmu foxikovi viac zle, ako on jej. Ale su kamarati. Papaju z jednej misky a spinkaju spolu cez den. :)
To není pravda ! (2005-05-12 09:04:33, Ray) Odpovědět
Kotě musí být zařazeno do nového domova před 12tým týdnem ! Např. v USA se nesmí vykupovat koťata starší 9ti týdnů, to jsou již koťata, která musí mít nový domov. Po 4tém týdnu kočka nekojí, koťě již samostatně chodí na WC a přijmá potravu ! 6 týdnů, to je ten pravý čas na odstavení. Každé kotě si vytváří teritorium a musí být v 6ti týdnech odstaveno. Naše zákony jsou postaveny na hlavu, ubližují víc, než si myslíte !!!!!!!!!!
:-) (2005-05-12 09:13:38, Zuzana F.) Odpovědět
Vidite, a u nas zase registrovany chovatele NESMI prodavat kote do vykupu. A ceske kocky koji i v 9 nebo 12 tydnech veku kotat. A v novych domovech si zvykaji i 8lete ci 10lete kocky. A nase utulky jsou no-kill (tzn. nezabijime zvirata po tydnu od jejich prijmu do utulku).
Nejak se mi to, jak to funguje u nas, libi vic :-)
V USA (2010-04-30 13:27:50, L.Dudová) Odpovědět
dělají mnoho dalších nesmyslů, myslím, že to odloučení od matky je spíš kvůli obchodu, každý chce malé kotě. A tam se jedná o skutečně velký trh, tak to neznalým lidem vysvětlí, jak potřebují. Viděla jsem americký dokument o domácích kočkách, kde doporučovali vytrhání drápků, aby kočky neškrabaly domácí vybavení. Co dodat?
Asi nechápu (2005-05-12 09:18:38, Jana Bu.) Odpovědět
vy si myslíte, že kotě má být v šesti týdnech odstaveno a souhlasíte s tím ? A v tom případě mi řekněte, jak to mám vysvětlit té mámě kočce a těm kotíkům, že to vlastně dělám pro jejich dobro, když jim zabráním, aby si mohly dle chuti "ucucnout" ? Ono i lidské mládě je schopné jíst namixovanou stravu od čtyř měsíců - a to se má v tu chvíli přestat kojit ?
(bez názvu) (2005-05-12 09:29:49, Tereza O.) Odpovědět
Zajímalo by mě, jak jste přišel na to, že po 4. týdnu kočka už nekojí???? Měla jsem doma na hlídání kočku s 5 koťaty do jejich tří měsíců a všechna koťata se chodila pravidelně ráno a večer k mámě napít, i když měla spoustu vlastího jídla včetně jogurtů atd....
V USA, v USA ..... (2005-05-12 09:31:22, Dita) Odpovědět
Že to platí v USA ještě neznamená, že to musí být správné. Nesmyslných zákonů mají víc než dost. Nedovedu si představit, že by kotěti mohl ublížit delší pobyt u maminy!
Takovou blbost (2005-05-12 23:58:10, Iva) Odpovědět
muze prohlasit jen clovek, ktery kocky a-nikdy nemel, b-nema rad, c-ani nikdy v Usa nebyl. Ja jsem si loni taky vzala sestitydenni kotata, protoze jsem netusila ze je to moc brzo. Nikdy pred tim jsem kocky nemela a nikdo mi to nerekl, navic me pani presvedcovala, ze uz je mama nechce. Papaly uz sice samy, chodily na zachudek, ale byli to takovi prckove, ze jsem jim k zachudku musela pristavit provizorni schudky, aby mi nezustaly doslova viset na jeho okraji. Kocourek ikdyz krasne rostl a oba byli ockovani proti vsemu, tak na osmi mesicich onemocnel tak, ze jsme ho museli nechat uspat. Kocicka zustala prtava - v roce mela dve a pul kila a veterinar ji hadal sest mesicu. V jejim roce a dvou mesicich ji selhaly ledviny a museli jsme ji nechat taky uspat. Dodnes si vycitam, ze jsem si je vzala tak brzo, ze treba nic z toho nemuselo byt. Druha vec pak byla, ze obe kocenky byly na me priserne fixovane (coz muze nekdo brat jako vyhodu), protoze me pochopitelne povazovaly za svoji matku,kdyz byly od te svoji tak brzo odtrzeny.
A sakra (2008-06-06 15:20:10, Pan) Odpovědět
Takových vykřičníků....
To opravdu svědčí o veliké vyrovnanosti :)
Vám bych nesvěřila ani sedmihlavou saň, natož malé kotě :)
to není pravda!!!! (2009-11-04 21:56:23, Viera) Odpovědět
Naši kocouři chodili cucat k mámě ještě ve věku 8 měsíců, kdy už měla naše Mourinka další vrh a dělili se s malými sourozenci o mléko. Za to je chránili před cizími kocoury a hlídali je, když si jejich společná máma odskočila na myši. Nikdo z nás to neřešil, byla to záležitost "smečky." A v kočičí literatuře jsem se dočetla, že štěňata odcházejí do nových rodin ve věku 2 měsíců a koťata ještě o něco později.
... (2016-10-26 19:31:04, benavi.max) Odpovědět
vetsi blabol jsem neslysela :-):-):-)
A další lež (2005-05-12 09:07:36, Ray) Odpovědět
Opak je pravdou - zdravé a sebevědomé kotě se bez problémů přizpůsobí i ve věku několika měsíců. A hlavně bez zdravotní újmy.
To je vrchol lži !!!!!
Ta paní by měla být souzena za týrání zvířat !!!!!!
A zase - (2005-05-12 09:22:37, Jana Bu.) Odpovědět
pokud si myslíte, že se kočka nepřizpůsobí novému domovu po třech měsících či jako dospělá, tak tedy žiji já nebo vy ve virtuální realitě....mým bytem projdou desítky koček všeho věku za rok, všechny !!! si časem najdou nové domovy a když nové páníčky kontroluji, tak mi potvrzují, že si kočka zvykla. Zrovna včera jsem dostala mail od pána, co si bral 9ti měsíční kočku minulý pátek, že je OK, nejraději leží u nich na nohou či klíně a v bytě se pohybuje, jako by tam byla odmalička.
USA váš vzor :/ (2005-05-12 10:15:40, Petr) Odpovědět
Jano, nebojte nežijete ve virtuálním světě :-) Naše kočky k nám přišly ve věku 4 a 6 měsíců (a to ještě ne najednou, ale v rozmezí víc jak půl roku) a obě jsou perfektní součástí naší "smečky" do které patří i pes a žijeme spolu spokojeně :-) Takových příkladů naštěstí známe všichni mnoho, takže je tu jistě všem už jasné, že pan "Ray" byl oslepen pozlátkem USA, nebo se mu tam dostalo řádného vymytí mozku - trochu mi to připomíná dobu před lety, kdy jsme ale vzhlíželi na východ - no všichni víme jak to dopadlo, tak snad aspoň ti rozumní z nás neudělají stejnou chybu a nebudou si myslet, že pokud je to v (nebo z) USA, tak je to nejlepší na světě :/
RAY (2005-05-12 10:47:29, Dagmar) Odpovědět
kecá, neboť i v USA se umisťují starší kočky z útulků. Ať si jde ty svý nesmysly vykládat někam jinam.O kočkách toho zřejmě moc neví! Námi nalezená kočička kojila ještě 4 měsíční koťata, a to po kastraci!A chcete vědět jak si u sousedů zvykla 3 postupně přinesená malinká koťátka - zakousla je kuna!A ty hloupé mýty, že si starší kočka nezvykne jsou naprosto nesmyslné!Většina mých koček byla dospělíma potulníčkama a jak se jim na gauči nebo v křesle líbí :o)
(bez názvu) (2005-05-12 10:45:42, HelenaR.) Odpovědět
No to je právě to: "zdravé a sebevědomé" ... kotě, americké dítě... dosaď co třeba. Jenže my jsme spíš pracovníci kočičích Bronxů než Harvardů, pane Ray.
Rayi!!!! (2005-05-12 13:41:20, MagdaT) Odpovědět
To svoje americké sebevědomí si dejte zhudebnit. Nevíte absolutně nic a do všeho kecáte. Než někoho obviníte ze lži a týrání, přesvědčte se o tom, jestli náhodou nemá pravdu. Ale ta vás zajímá nejmíň, co?
pro pana RAYE (2005-05-13 08:12:41, Šárka - Pce) Odpovědět
Vážený pane, když tu pročítám vaše příspěvky, musím vám doporučit ať si jdete svoji SILNOU DEMENCI ventilovat někam jinam. Sem chodí lidé, kteří mají s kočkami, koťaty a jejich umísťováním letité zkušenosti a vy jste kočku neviděl ani z vlaku. Ve vašem případě je to teda evidentně dobře.
Já jsem svoji první kočku našla už dospělou, další jako cca 3 měsíční kotě, další jako 1/2 roční a kocourka taky dospělého. Zvykli si všichni bez problémů - ty dospělé ještě daleko lépe.
Nazdar!
USA?! (2005-05-12 17:15:52, Katča) Odpovědět
Spojené státy bych jako vzor rozhodně nepředkládala, z vlastní zkušenosti vím, že přístup ke zvířatům je tam dost "zvláštní"(bráno obecně)-viděla jsem sice spokojená zvířata, ale i vystreslé chudáky bez drápků a taky kočiny odsouzené k utracení, protože je nikdo nechce. A taky jsem viděla venkov, kde nic neví o vakcinaci a na tabletu "hloupého" Canivermu se dívali jako na poklad:-(. A taky jsem potkala lidi, kteří poskytují azyl kočkám na svých pozemcích, aby se do útulku nedostaly. Ale jinak mají Američané ke kočkám opravdu hezký vztah (není to míněno ironicky). Jo a naši kocouři k nám přišli v 5 měsících a v 1 roce a zvykli si úplně skvěle:-).
tak si myslím (2005-05-13 08:05:37, Ivana) Odpovědět
že Ray spíš provokuje a baví se než aby to myslel vážně, nějak jsem nepochopila o co mu jde?
A všichni mu to žerou .... (2005-05-13 09:40:20, April) Odpovědět
No myslím, že Ray chtěl provokovat a skvěle se mu to povedlo, protože na to všichni reagujete.
Kdybyste se mu jukli na mail, zjistili byste, že je to adresa prodejny s bytovým textilem a nábytkem :-o
Že se necháváte takhle vyprovokovat ...
A berte to tak, že v Americe funguje prostě chovatelství trochu jinak a nikterak netvrdím, že co je americké, je správné.
Kdepak ;) (2005-05-13 10:13:24, Zuzana F.) Odpovědět
Mozna to je provokace, ale rozhodne to neni mysleno z legrace. Pan/pani je autorem tohoto inzeratu:
Kocourek hledá nový domov. Narozen 9.4.2005. K odběru od 21.5.2005. Kočka
je z USA. Foto zašlu na e-mail. Cena - zdarma.
Kočky (2005-07-08 16:34:34, Ilona) Odpovědět
Právě jsem přečetla váš článek o odběru kotat a očkování.Jsem ráda že jsem našla něco otom kdy kotě očkovat akdy jej odstavyt od matky,naproato stím souhlasim.
(bez názvu) (2005-09-11 23:35:43, Marcela) Odpovědět
Koukám,že jsem měla víc štěstí než rozumu.Přinesla jsem si domů dvě pětitýdenní koťata,která už matka nechtěla a odstrkávala a prostě je ignorovala.Vypiplala jsem z nich krásnou kočku a moc hezkého kocourka.Žijí s námi už tři měsíce a obě krásně rostou.Běhají venku,když se jim zachce ale stejně jsou nejraději doma na gauči.Přeji všem také zdravá a šťastná koťata.
možná byla už zase březí... (2009-11-04 22:16:23, Viera) Odpovědět
nebo měla chuť se zase mrouskat a proto odmítala dřívější koťata. Stane se i u některých přešlechtěných nebo jinak "postižených" koček- měli jsme jednu poloperšanku Otec Peršan, máma Evropanka- která nebyla schopná svá koťata sama odkojit a když jiná kočka neměla koťata ve stejném termínu, tak prostě nepřežila a nezachránili jsme je ani pomocí Sunaru, veterinářky a všech našich zkušeností. Ale když bylo to štěstí, že pro koťátka našla "kojnou" nebylo lepší mámy...dokonce kradla jiným kočkám koťata a nosila si je do pelíšku, až jsme museli dát kočky dohromady a koťata běhala mezi nimi. Přesto jsme ji dali brzy po 2. vrhu vykastrovat, protože jsme se nemohli dívat na to, jak bezmocně běhá kolem umírajících koťátek, která několik dní předtím s příšerným řevem přivedla na svět. Ona sama přišla na svět v 97 za povodní a její 3 souroznci umřeli na dehydrataci, protože se za nimi máma nedostala přes vodu.
(bez názvu) (2006-05-31 07:29:27, Kacka707) Odpovědět
No já mám 4 týdenní kotě, ale musela sem si ho bohužel vzít, protože jeho mamka ho už nechtěla a sourozence už si vzala jedna nafoukaná nána a rodina co mi ho dala už se o toho drobečka nechtěla starat a já teď nevím co s ním.On moc nechce jíst nemohl by mi někdo prosím poradit ???
Pomoc (2006-05-31 07:51:10, MilanD) Odpovědět
Prominte, ze se na to ptam, ale kolik Vam je let ? Jedna se totiz o to, ze male kotatko vyzaduje velkou peci, je potreba ho krmit ( i v noci, masirovat brisko, protoze na zachudek jeste neni schopno chodit, je potreba jej drzet v teple a tak trochu mu nahrazovat mamu. Vyzaduje to pomerne dost usili, ale pokud vydrzite, budete mit nadosmrti toho nejvdecnejsiho pritele. Jako nejvhodnejsi pomoc doporucuji si precit Navod na kocku (najdete ho tady na webu), pripadne clanky Piplame kote a podobne. Pokud mate mail, poslu Vam co mozna nejvice materialu.
(bez názvu) (2006-05-31 08:06:55, Dáda) Odpovědět
Takový mrňous opravdu vyžaduje časté krmení. Já jsem si nalezeného mrňouse nosila i do práce a v noci jsem ho měla v přepravce v posteli. Krmila z lahvičky kočičím mlékem každé 2-3 hodiny a masirovala zadeček. Od čtyř týdnu jsem mu nabízela kotěcí konzervičku a zakysanou smetanu. V šesti týdnech už začalo samo papat a já jen kontrolovala, aby toho bylo dost a aby mělo pravidelně stolici.
Odstavení koťat ve čtyřech týdnech (2006-05-31 08:26:06, Jája) Odpovědět
Dost často se setkávám s tím, že na venkově se odstavují koťata kolem 4-5 týdnů a jako vysvětlení se uvádí že kočka se už o koťata nechce starat. Podle mého názoru je to další rozšířený mýtus, kterých je okolo koček plno. Mám a chovám kočky ušlechtilé a znám i venkovní kočky ze svého okolí a nikdy se mi nestalo, že by se kočka vzorně starala o koťata a najednou by se starat přestala ve věku kdy jí rozhodně ještě potřebují. Problém zřejmě bude i v tom, že kočka mívá někdy v období 4-5 týdnů po porodu první říji a vypozorovala jsem že v takovém případě je opravdu na dva nebo tři dny v péči o koťata méně horlivá. Nakojí je a obstará třeba třikrát za den (a někdy je při tom na ně i dost tvrdá) a potom si jde za svými choutkami a to i když je v bytě a nemá šanci nějakého kocoura nalákat, natož někde na venkově, kde určitě nějaké kocoury může navnadit. Po tomto krátkém období se zase ke svým dětičkám vrací a věnuje se jim s náležitou péčí. Proto prosím všechny majitele kočiček - neodebírejte jim koťata předčasně jen proto že se vám zdá že se o ně kočka nestará. O takto malá koťata se jejich máma postará nejlépe i když už třeba není celý den s nimi v pelíšku a občas si třeba vyrazí ať už na lov nebo hledat nápadníka. Ještě lepší by bylo kočku někdy v tomto období nechat vykastrovat aby nepřivedla na svět další potomstvo o které zřejmě ani nestojíte když ho berete od mámy tak brzy.
Plny souhlas (2006-05-31 13:03:40, MilanD) Odpovědět
Ano, mate presne pravdu, venkovni kocky se od kotat prakticky nehnou prvni mesic, pak se nacas vzdali, neco ulovit nebo za kocourama, ale vubec vubec to neznamena ze kotata odstavuji. Dokonce bych rekl, po zkusenostech s chlupaci, co mam doma, ze domaci kocky, jelikoz maji vzdy dostatek jidla jsou trochu line se o kotata starat, protoze se prece postara panicek. Venkovni kocky jsou na svoje kotata hodne navazana a nikomu bych nepral pohled na zoufalou mamu, hledajici svoje kulisky, ktere ji nekdo vzal. Jedna moje venkovni kocka doslova brecela dva dny, kdyz ji jedno kotatko umrelo.
Nedávno mi paní (2006-05-31 13:49:15, Jana Bu.) Odpovědět
donesla kočku, která den předtím porodila a oni nevymysleli nic jiného než všechna koťata utopit. Kočka byla zoufalá !!! První dny byly strašné. Bylo mi jí hrozně líto....Naštěstí teď už má nový domov a je vykastrovaná,tak jí nic takového už nehrozí.
Utopeni (2006-06-01 07:24:34, MilanD) Odpovědět
Mozna je to krute, ale nedavno jsem na veterine potkal starsi pani, ktera praktizovala podobne reseni problemu kotat. Navrhnul jsem ji, ze ji rad a zdarma prijdu utopit vsechna vnoucata, aby si uvedomila, co dela... Pro me neplati, ze to je clovek a to "jenom" zvire. Jsou situace, kdybych tisickrat radeji topil lidi... a rad ...
Kastrovat,kastrovat,pak (2006-06-01 09:02:07, Jana) Odpovědět
nebudou mít lidi doma "nechtěně" namnožená zvířata,pro které nemají zájemce!!!Problém je,že většina lidí to nedokáže pochopit,že za pár peněz u vet.tyto problémy/usmrcení koťat/již řešit nemusí!Své příbuzné na venkově jsem o tom přesvědčovala 2,5 roku než se mi to povedlo.
Dobře jste udělal, (2006-06-01 10:07:25, marta unzeitigová) Odpovědět
ale předpokládám, že se na Vás paní ("zabedněná") koukala asi divně, že srovnáváte lidi a kočky.
To opravdu nelze, protože kočky jsou, na rozdíl od lidí, úžasná stvořeníčka.
Nechci zlehčovat situaci, i mne hodně trápí nekastrované kočičky a nechtěná koťátka,
(také jsem zachánila pár nechtěňátek a na čičiny přispívám, jak to jde) ale na toto téma byl tady někde na internetu také vtip - smutný, ale ze života. Asi tak nějak.
V jedné rodině se narodí čtyřčata. Jde kolem kočka a prohodí: "To jsem zvědavá, kolik jich utopí?!"
Ono to s těmi koťaty je někdy také (2006-06-01 10:53:54, Jana) Odpovědět
tak,že lidi je namnoží s tím,že na nich nějaký penízek vydělají,ale když se jim to rychle nepovede/každé kotě potřebuje přece jenom nějaké jídlo,veterinář není také zadarmo atd./,tak ty kotěta prostě vyhodí nejlépe do krabice u kontejneru nebo utratí.Stačí listovat těmito stránkami-kolik zvířat bylo nalezeno u jenom u konternerů!
(bez názvu) (2006-06-01 10:54:48, Dáša) Odpovědět
Taky všem připadám divná, když miluji stejně svoje vnoučata i kočky.
Mně osobně to (2006-06-01 11:24:44, Gába) Odpovědět
divné připadá. Také své kočky miluju, ale děti budou vždy na prvním místě.
souhlas (2008-06-08 18:13:42, motty) Odpovědět
pokud budete s topením potřebovat pomoct, s důvěrou se na mne kdykoliv obraťe.
(bez názvu) (2006-05-31 14:12:29, Alena) Odpovědět
A neplatí to jen u venkovních koček. Mojí britce s PP uhynulo jedno koťátko ze čtyř jen pár hodin po porodu a byla naprosto zoufalá, vůbec si neumím představit co by dělala kdyby přišla o všechna koťata. Projevilo se to i tím, že třem zbylým koťatům nevěnovala takovou péči jak u ní bylo při předchozích odchovech obvyklé. Nakrmila je a očistila, ale potom už jen chodila po bytě a hledala,. Neustále od nás vyžadovala otevírání všech zásuvek a skříněk jestli jsme jí kotě neschovali. Až po pár dnech se uklidnila a byla z ní opět pečlivá máma.
malé kotě (2006-12-25 08:47:59, yorika) Odpovědět
Je určitě pravda, že má být kotě co nejdéle krmené mateřským mlékem, ale mám doma kočku a kocoura, které jsem si vzala v jejich měsíci života a vše bylo v pohodě, žádný průjem, žádná agresivní povaha, spíše naopak tolik ke mě přilnula, že to jsou nejmazlivější tvorové ze všech mých 5 kočičáků.
malé kotě (2006-12-25 15:56:26, Marie) Odpovědět
To že jsou v pořádku pro ně však neznamená, že to pro ně bylo fain oddělit je od maminky, neznamená to že se budou chovat divně, nebo buhví co, ale to, že trpěly! A co potom ta kočka. At si říká každý kolik chce argumentů, ale to, že kotě mám být u kočky nejméně do dvou měsíců je fakt! Nehledě na no, že kotátka brzy odtržená, která mateřské mléko nepřijímají, nemají dostatečný základ pro svůj život co se týče výživy. Což nemusí znamenat nic, ale také to může mít v pozdějším věku vážné následky. Proč myslíte že se zde na tomto webu inzerují nejmenší 2,5 měsíční kotátka? Protože mají útulkáři rozum a mají ke kočkám nějaký vztah a ne jako na vesnici, kde se rozdávají ještě modrooká kotátka jen aby byly co nejrychleji z domu!
kotatka (2006-12-26 15:33:09, frantiska) Odpovědět
inzeruji se starsi hlavne kvuli ockovani ...neockovana kotata snadno chytnou v novem prostredi nejkaou zakernou virozu a zemrou.pokud je kote v utulku bez matky tak uz je lepsi kdyz jde do noveho domova kde ma vice pece co nejdriv.ale jinak samozrejme souhlasim ze kotata maji zustat u kocky cca do dvou az tri mesicu
Každá změna (2006-12-27 08:28:41, Jana Bu.) Odpovědět
prostředí je pro malé kotě zátěž + lidé v útulcích mívají většinou více zkušeností, co dělat celkově s kočkou a i s takovým prtískem, proto je myslím lepší, když i kotě bez matky zůstane tam, kam se řízením osudu dostalo a teprve po naočkování změní místo. Kotata, co jsou v útulku s matkou, se neumistují dříve proto, že z mléka mámy získávají protilátky + výchovu, a teprve po očkování, což se kryje s odstavem, tak jdou do nových domovů. Takže je tam důležité nejen hledisko očkování, ale i zdravý psychický vývin kotěte. Tak to vidím já.
co nejdriv (2006-12-27 13:00:25, frantiska) Odpovědět
tim myslim samozrejme i u sirotku po preockovani ..a to v jednom mesici neni, .aby to nevyznelo nejak jinak
kot´átka - topení (2007-05-08 12:54:07, Benjamín) Odpovědět
Dobrý den ... když sem svýmu tátoj onzámila ře naše kočka čeká kot´ata (nejsou to první) oznámil mi že to budeme assi muset nějak řešit :( že bu´´to zajdeme na veterinu a necháme je uspat nev¨bo je prostě utopíme .... Zásadně sem byla proti tomu ale nijak sem to zatím neřešila , času dost .... Dnes naše číča porodila 4 krásné různě barevné kluky (mourovatobílorezavé , bílorezavé atd...) když je naši viděli ,jak se o ně jedna z našich 3 čičin stará a jak si spokojeně pokn´ukují , utopit je prostě nedokázali a ani je to nenapadlo ... Až z nich budou odrostlá kot´ata připravena na život ,pak budeme hledat majitele a doufám že najdem !
A co nechtěné kočky??? (2007-08-28 11:12:38, Olejnice) Odpovědět
Je to čtrnáct dní, co jedna z mých koček odešla a už se nevrátila, nikdy to nedělala, takže je mi jasný, že už nepřijde a Fiona - ta druhá kočka, taky vypadá dost smutně, byly to sestry. Chci si teď vzít nové kotě od lidí, kteří mají asi 4 dospělé kočky, těm prckům jsou teprve tři týdny, ale protože jsou to nechtěná koťata (jako všechna předchozí) mají posloužit jako potrava pro hady... Je to příšerný, protože když byste ty 4 malý klubíčka viděli, vzali byste je radši všechny a hned, jen když byste věděli, že je před jejich strašným osudem zachráníte, nebo ne??? V takový chvíli jde stranou otázka, jestli je lepší je nechat u matky co nejdéle. U šlechtěných koček je to něco jiného, ty mají své majitele, ještě se ani nenarodili, ale tihle Mourci a Micky mají hold smůlu...
Článek (2007-09-22 09:19:25, Markéta) Odpovědět
Moc hezký.
nevím . . . (2008-08-25 22:35:56, Květa) Odpovědět
Mám kočičku doma od 5-ti týdnů, na záchod chodila od začátku a s krmením problém nebyl.
Jen jsme jí po dvou letech pořídili kamarádku (starší) a zatím se nesnesou (tu druhou máme 3 dny), takže uvidíme, jak se to bude vyvíjet dál, ale věřím, že to půjde.
Takže pokud by mi někdo tvrdil, že kotě v pěti týdnech je nečistotné a nový majitel bude mít velké náklady na krmení, říkám ze svého pohledu, že je to hloupost.
Klídek (2008-09-13 22:56:50, P) Odpovědět
chce topit děcka, a ne kočky. Lidí je na světě jako sraček, o nic nejde.
to je opověd pro Nadikhindo (2008-09-13 23:08:52, P) Odpovědět
nějak to padlo až sem
No nevím, (2008-09-14 14:45:40, Nadikhindo) Odpovědět
na co je to odpověď (asi mám Alzheimera). Ale po žádném topení dětí nikde nevolám! Jenom se někdy musím držet, abych nepokousala nezodpovědné rodiče. Ach jo.
A jo, (2008-09-14 14:49:31, Nadikhindo) Odpovědět
už se chytám. No morbidity není nikdy dost...
Náš tygřík (2009-01-15 16:37:42, Sára) Odpovědět
Dostala jsem jej jako malé 260 gramové koťátko, sotva vidělo.Ačkoliv to stálo dost úsilí, každé 3 hodiny vstávat a chodit krmit kozím mlékem,ale odměnou je mi teď urostlý, silný, zdravý a nesnesitelně tulivý kocourek:-)
Taky jsem odchovala kotě od 3 dní jeho života (2009-01-22 11:49:39, Petra) Odpovědět
Když mi bylo 14, naše stará kočka porodila kotě, po třech dnech umřela, měla ochrnutou celou zadní část těla, ani veterinář nepomohl. Kotě jsem vypiplala lahvičkou od nosních kapek, na obyč.kravském mléce s trochou cukru. Vstávala jsem v noci 2x, o velké přestávce utíkala ze školy krmit....kočce je teď 8 let, je to velká silná kočka,vekovní, ale celou zimu se válí doma v křesle, jen na noc chodí lovit a pak spí v kotelně se psem, kde je krásně teplo. Je to lovkyně, nosí ke dveřím myši a potkany a čeká na pochvalu :-)je moc čistotná, kočky to všechno maj asi v genech. lovit myši jsem jí neučila :-)
Koťe (2009-05-30 11:03:14, Kristýna Fialová) Odpovědět
Dobrý den,chtěla jsem se vás zeptat jestli si můžeme vzít koťe ve 4 týdnech.Pán nám ho nabízí a říká že si je už můžeme vzít.Není moc brzy?
Děkuji za odpověď.
Malé kotě (2009-05-30 11:08:35, Lucie B.) Odpovědět
No to je opravdu hoooodně brzy. Pán je úplně mimo. Takové kotě ještě neumí ani samo na záchod, natož aby mělo vybudovaný imunitní systém a všechno ostatní. Brát se mají minimálně 10 týdenní koťata! Takhle si vezmete domů jen kopec starostí a kotě to ani nemusí přežít!
Souhlas (2009-09-29 16:12:06, Michala) Odpovědět
též plně souhlasím,bohužel jsem se to dozvěděla až teď.Odebrala jsem si kotě od jiného majitele již v 6.týdnu života kotěte a samozřejmě to skončilo průjmy a náklady na odčervení atd. Úplně přesně jak je popsáno v článku.Přitom původní majitel už měl doma min.3 kočky a tak mě napadá že se toho drobka chtěl už prostě zbavit!:-( Nicméně teď už je naše malá velká a zdravá kočka.
Anda (2010-10-11 13:11:16, Andreika) Odpovědět
S přítelem sme si pořídili koťátko které bylo již k odběru...jsou mu dva měsíce a zatím vše zvládá naprosto bravůrně...chodí na záchůdek uplně sám a bez jakýchkoliv problémů.Je velice hravý...papká dobře...začali sme mlíčkem,tvarůžkem,kašičkou a pomalu ho učili papkat kapsičky..kde má plno vitamínů...i když sem pochopila že to není správné brát si čičinku takto brzy a plně s tím souhlasím.Tak kdyby sme si ho nevzaly my tak někdo jiný.U nás má plnou péči a lásky kopec...mazlíme se s ním naprosto pořád...a zdá se mi spokojený.Je zdravý a krásně nám přibírá...jako malá sem s maminou odkojila na láhvičce 9 eště slepých koťátek,protože maminu jim zakousl pes :-( všechna sme zachránili a ve 3 měsících dali lidem kteří z nich udělali kočičáky jak se patří.Bylo to náročné,ale ne nezvládnutelné.Proto si myslím že i když se taková situace stane,že si pořídí koťe někdo kdo tolik zkušeností jako vy nemá...a koťe je maličké...pokud to majitel tak stanový...pak obdivuju lidi kteří koťátku dají takovou péči jakou zaslouží a pomohou mu tuto stresovou situaci zvládnou líp a mají na něj spousty času aby nebylo samo.Protože nezodpovědnost je na straně prodávajícího...zájemce jen zachrání něco maličkého co by jinak mohlo skončit bůh ví kde...
Moje kočička (2013-07-17 13:24:15, JarkaKr) Odpovědět
Moje kočička byla odebraná v 10 týdnech, protože majitelé její maminky odjížděli na týdenní dovolenou. A opravdu - byla jsem celá poškrábaná (až do krve), doteď je to divočák a je velmi, ale velmi arogantní a svá. Mě to nevadí, je to prostě moje koťátko (dva roky starý), ale donutili jste mě uvažovat o tom, že jestli znova, tak opravdu později.
kotě (2013-07-17 18:46:50, Fredylištička) Odpovědět
No vidíte, já to svoje našla v popelnici, nebylo mu víc jak šest týdnů a je to mazel nad mazly. Spíš to bude povahou té které kočky.
každá kočka je jiná (2014-05-01 22:13:23, Iveta) Odpovědět
tří roční koucourky a jednu kočku. Sebevědomí mají někdy až moc a vlastně jsem něco jako máma pro ně já.
12 nebo 13 tyden? (2016-05-24 12:14:59, Petr P.) Odpovědět
Uvadite, ze v chovatelskem radu je 13 tydnu, ale na strankach http://www.schk.cz/chovatelsky-rad-schk.html je uvedeno 12 tydnu, nemate tam preklep? Dekuji za info :)
Barevná legenda komentářů:
maximálně 2 dny staré, maximálně týden staré a starší;aktuálně vybraný komentář
|
^ zpět k článku
|
|
|